همشهری آنلاین: شهر زندگی شهری است که در آن امنیت، عبادت، اوقات فراغت، کسب حلال، سلامت شهروندی، خلاقیت، آرامش و... وجود داشته باشد.

Amroodi

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حجت الاسلام میثم امرودی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، این مطلب را در نخستین همایش ملی "مردم‌شناسی مرگ و زندگی " مطرح ساخت.

او با اشاره به اینکه برخی از چیزها آنقدر مشهود و تأثیرگذار هستند که مورد غفلت قرار می‌گیرند تصریح کرد: مرگ و زندگی واقعیاتی هستند که گاهی از فرط اشتغال فراموششان می‌کنیم.

وی با بیان نکاتی در مورد تناسب زندگی شهری و مرگ افزود: در منشور آتن آمده است که یک شهر زندگی باید چند ویژگی داشته باشد و همین را در زیست مومنانه برمی‌شمارند و می‌گویند شهر زندگی شهری است که در آن باید امنیت، عبادت، اوقات فراغت، کسب حلال، سلامت شهروندی، خلاقیت، آرامش و ... وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه اگر زندگی در شهر را این موارد بدانیم نگاه ما به مرگ تضمین‌کننده شهر زندگی است، تصریح کرد: نگاه‌های متفاوتی نسبت به مرگ وجود دارد.

حجت الاسلام امرودی با اشاره به اینکه برخی معتقدند که مرگ به معنی پوچی و نیستی است، گفت: طبعا برای رسیدن به این شهری که شهر زندگی است چنین نگاهی تأمین‌کننده این زندگی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در این چنین نگاهی که مرگ و دنیا را اینطور تعریف می‌کند امنیت معنایی ندارد، افزود : در جایی که شهروند آن مرگ را پایان زندگی می‌داند عبادت نیز معنی نخواهد داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: البته که این دیدگاه در تهران که مردمانش زرتشتی، کلیمی، مسلمان و مسیحی هستند معنا ندارد زیرا که همه اينها به وحدانیت و مرگ اعتقاد دارند.

او افزود: درشهری که اعتقاد به معاد و زندگی پس از مرگ وجود ندارد و نگاهش به مرگ پوچی است آن شهر هیچوقت آباد نخواهد شد.

حجت الاسلام امرودی نگاه دیگر به مرگ را نگاهی تناسخگونه دانست که در آن اعتقاد بر این است که انسان در یک روح و جسمی به این دنیا می‌آید و از این دنیا می‌رود و در روح و جسمی تازه به دنیا آمده و مجددا از دنیا می‌رود، در این نگاه انسان اجازه اشتباه دارد زیرا که فرصت جبران خواهد داشت.

به گفته او، نگاه سوم اعتقاد به معاد است که در آن انسان لحظه‌شماری می‌کند برای اینکه از زندان تن عبور کند.

وی تصریح کرد: در این همایش ساختمان‌های شهر، مساجد، امنیت و ... همگی معنی پیدا می‌کند و همه اینها با نگاه ما به مرگ تأمین‌کننده فراغت، امنیت، احسان، آرامش، خلاقیت، کسب حلال و... است.

به گفته او، در این صورت بهشت زهرا نیز تبدیل به بزرگترین بوستان معنوی تهران می‌شود زیرا کسی که به آنجا می‌رود در هنگام برگشت دل‌کنده، خالص، شنونده و بینا شده است.

وی اظهار امیدواری کرد صندوق عمل ما که مرگ، قبر، آخرت و روح است دنیایی شیوا و شیرین برایمان رقم بزند و ما یاد بگیریم این چنین زندگی کنیم.

او افزود: مرگ جریان زندگی را تعبیر می‌کند و خوش به حال آنها که نگاهشان به مرگ نه تنها زندگی آنها را تفسیر می‌کند که مرگشان را نیز خودشان تعیین می‌کنند و بهترین نوع مرگ شهادت است.

کد خبر 325176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha